God kundeservice er viktig for å få folk unna røyken

1. september åpnet en ny dampeforretning i Drammen, et nytt skudd på stammen i Krs. Damp-kjeden, ledet av Ruth-Elin Bergum-Sveinall. Nikan tok turen og besøkte butikken på åpningsdagen, og vi tok en prat med Ruth-Elin om hva slags filosofi som er grunnlaget for butikkene hennes. God kundeservice er er alfa og omega! 

Butikken i Drammen

Butikken ligger like utenfor sentrumskjernen i Drammen, og har godt med parkeringsmuligheter. Butikken ligger like ved hovedfartsåren inn til Drammen vestfra, så den er lett å finne for kunder som ikke er kjent i Drammen. Interiøret i butikken fremstår som lekkert og ryddig. Lokalet er luftig og lyst, og har små sittegrupper og produkter satt fram i utstillingsskap, samt en oversiktlig disk med varer under glass. En klassisk og stilren boutique-style. 

Veien til Drammen

Ruth-Elin Bergum-Sveinall

Ruth-Elin kom inn i dampebransjen litt tilfeldig. Som mange andre startet det med at hun ble anbefalt damp av en bekjent, og for hennes del var det hennes egen mor. Hun testet ut noen produkter og tok kontakt med iSmokeking i Sverige for å finne det som var best for henne.  Etterhvert ble hun tilbudt å drive Norges første butikk i kjeden. Hun kan fortelle at det  var tungt i starten, men at det plutselig løsnet og butikken gikk bra. Det ble flere butikker i samme kjede. Etterhvert byttet den norske delen av kjeden navn til Krs. Damp. I september åpnet hun en ny butikk lokalisert i Drammen. 

Det handler om helse ved å bytte til damp:

Dette er de forutsetningene Ruth-Elin mener er viktige for at en butikk skal lykkes med skadereduksjon:

  • Det er viktig med dampeforretninger overalt, også på små steder slik at det brede lag av folket har tilgang til produkter og kjøpshjelp
  • Kundeservice er viktig for at kundene skal få den hjelpen de trenger og for å finne de  riktige produktene for dem. Ruth-Elin sørger for at ansatte i nyåpnede butikker har tre måneders opplæring med en erfaren medarbeider i kjeden for å sikre god kundeservice og god kunnskap om produktene. 
  • Lounge-møbler er i lokalene for at kundene skal kunne slappe av mens de venter på å bli ekspedert. Det er viktig at alle får den tiden de trenger. 
  • Kundeservice er også viktig for netthandel-kunder, og derfor har hun en ansatt som jobber fulltid med tekniske spørsmål og kundehjelp. 
  • Det er viktig hvordan man framstår som medarbeider i kjeden. De som jobber i kjeden skal være ordentlig kledd og være velstelt. Dette fordi de skal appellere til det brede lag av folket. 

Alt i alt handler det om å skape gode forutsetninger for å hjelpe folk med å slutte med å røyke.